Arhivă
  • Afiseaza filtre
    • Selecteaza data:
    • Selecteaza categoria:

Detalii Știre

ANUNȚ referitor la venitul minim de incluziune

marți, 24 octombrie 2023

Inapoi

INFORMARE REFERITOARE LA:

-INCETAREA, ÎNCEPÂND CU 01.01.2024 A AJUTORULUI SOCIAL ȘI A ALOCAȚIEI PENTRU SUSȚINEREA FAMILIEI

-DEPUNEREA, ÎNCEPÂND CU DATA DE 02.11.2023 DE CERERI, ÎNSOȚITE DE DOCUMENTE JUSTIFICATIVE, ÎN VEDEREA ACCESĂRII VENITULUI MINIM DE INCLUZIUNE, PREVĂZUT DE Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare

Prin prezenta, comunicăm faptul că, în Monitorul Oficial nr. 937 din 26 septembrie 2022, a fost publicată H.G. nr. 1.154/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu art. 96 din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 01.01.2024, se abrogă:

a) Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificările și completările ulterioare;

b) Legea nr. 277/2010 privind alocația pentru susținerea familiei, republicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 785 din 22 noiembrie 2012, cu modificările și completările ulterioare;

Ținând cont de prevederile legale, dreptul la ajutor social și la alocație pentru susținerea familiei vor înceta de drept la 31.12.2023.

Potrivit dispozițiilor art. 97 alin. (3) din Legea 196/2016, cu modificările și completările ulterioare, cererile și documentele justificative de solicitare a venitului minim de incluziune (beneficiu care înlocuiește ajutorul social și alocația pentru susținerea familiei), se depun cu 60 de zile îninte de 01.01.2024, respectiv în cursul lunilor noiembrie și decembrie 2023.

Conform art. 3 alin. (1) și (2) din Legea 196/2016, venitul minim de incluziune reprezintă sprijinul financiar acordat de stat în scopul asigurării nivelului de trai minimal, precum și pentru prevenirea riscului săraciei în rândul copiilor și stimularea participării acestora în sistemul de educațe și se compune din una sau mai multe din urmatoarele categorii de ajutoare financiare:

  1. ajutor de incluziune - ajutorul financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul de 275 lei/lună sau 400 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, pentru asigurarea necesitatilor zilnice de viata;
  2. ajutor pentru familia cu copii- ajutorul financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul de 700 lei/lună, care au în întreținere unul sau mai multi copii în varsta de pâna la 18 ani, în scopul prevenirii riscului de săracie a copilului și stimulării participării acestuia în sistemul de educație.

Ajutoarele financiare componente ale venitului minim de incluziune și măsurile de asistență socială complementare, sunt:

  1. ajutor de incluziune - ajutorul financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul de 275 lei/lună sau 400 lei/lună în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani, pentru asigurarea necesitatilor zilnice de viață;
  2. ajutor pentru familia cu copii - ajutorul financiar acordat familiilor cu venituri situate sub nivelul de 700 lei/lună, care au în întreținere unul sau mai mulți copii in vârstă de pana la 18 ani, în scopul prevenirii riscului de sărăcie a copilului și stimulării participării acestuia în sistemul de educație;
  3. stimulente - măsuri speciale de stimulare pentru participarea pe piața muncii, acordate în bani sau care reprezintă deduceri aplicate veniturilor persoanei;
  4. facilitati contributive - asigurarea în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, fară plata contribuției de asigurari sociale de sănătate, în condițiile prevazute de art. 154 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare;
  5. alte drepturi complementare - transferuri financiare și/sau sprijin în natură, cu scopul de a facilita incluziunea socială și prevenirea riscului de excluziune socială, acordate beneficiarilor de venit minim de incluziune sau altor categorii aflate în situații deosebite, constând, dupa caz, în:
  1. plata asigurarii obligatorii a locuinței in conditiile Legii nr. 260/2008 privind asigurarea obligatorie a locuintelor împotriva cutremurelor, alunecarilor de teren și inundațiilor, republicată;
  2. acordarea de ajutoare comunitare și de urgență destinate sprijinirii familiei/persoanei singure pentru depășirea unor situații de dificultate temporară și prevenirea sau reducerea riscului de sărăcie și excluziune socială;
  3. accesul la masuri de sprijin financiar pentru promovarea și susținerea frecventării cursurilor de învațământ, organizate în condițiile legii de catre beneficiarii venitului minim de incluziune;
  4. măsuri de stimulare a ocuparii prevazute de Legea nr. 76/2002
    privind sistemul asigurărilor pentru somaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare, precum și alte masuri care să conducă la accesul persoanelor beneficiare de venit minim de incluziune la un loc de muncă;
  5. accesul la serviciile sociale disponibile, în funcție de nevoile identificate în vederea depășirii situatiilor de dificultate.

Pentru a beneficia de venitul minim de incluziune, începând cu 01.01.2024, solicitanții care au domiciliul ori reședinta sau, după caz, traiesc în municipiul Constanța, depun cu 60 de zile îninte de 01.01.2024, respectiv în cursul lunilor noiembrie și decembrie 2023, la Direcția generală de asistență socială Constanța, cererea de acordare a venitului minim de incluziune, însoțită de documentele doveditoare și angajamentul de plată, inclusiv în cazul cetațenilor straini sau apatrizi, precum și al persoanelor fară adăpost.

În conformitate cu prevederile art. 32 din Legea nr. 196/2016, cererile, declarațiile și documentele depuse în vederea acordării venitului minim de incluziune se prelucrează în format electronic de către personalul Direcției generale de asistență socială Constanța în cadrul aplicației informatice.

Art. 33 din Legea nr. 196/2016 precizează urmatoarele:

  • Verificarea datelor și informațiilor cuprinse în cerere și în documentele doveditoare, precum și prelucrarea datelor înscrise în cerere se realizează de către personalul cu atribuții din cadrul D.G.A.S., prin SNIAS/aplicație VMI și pe baza documentelor justificative solicitate;
  • În situația în care există informații sau suspiciuni privind veridicitatea datelor cuprinse în cerere, primarul dispune efectuarea verificării in teren, în termen de maximum 5 zile de la data înregistrării cererii, la solicitanții semnalați de catre personalul din cadrul D.G.A.S.   (3) In vederea efectuarii verificarii in teren se utilizeaza fisa de verificare, definita la art. 6 alin. (1) lit. aa), al carei model se aproba prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi. Ca și instrument de lucru, se utilizeaza fișa de verificare, conform modelului aprobat prin normele metodologice de aplicare a Legi nr. 196/2016;
  • În situația în care titularul dreptului sau oricare dintre membrii familiei acestuia refuză să furnizeze informațiile necesare pentru completarea fișei de verificare, se considera ca nu sunt îndeplinite condițiile de acordare a venitului minim de incluziune;

După finalizarea verificărilor, conform dispozițiilor art. 36 alin.(1) din Legea nr. 196/2016, aprobarea sau respingerea solicitării dreptului la venitul minim de incluziune se face prin dispoziție a primarului.

FORMULARELE SI INFORMAȚIILE REFERITOARE LA DOCUMENTELE JUSTIFICATIVE NECESARE IN VEDEREA ACCESĂRII VENITULUI MINIM DE INCLUZIUNE, MODALITATEA DE DEPUNERE A CERERILOR, DATE DE CONTACT, VOR FI POSTATE ATÂT PE PAGINA DE WEB A DIRECȚIEI GENERALE DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ CONSTANȚ ÎN DOMENIUL DEDICAT „VENIT MINIM DE INCLUZIUNE”, CÂT SI LA AVIZIERUL INSTITUȚIEI, DUPĂ DATA DE 02.11.2023.